Gabinet

5 nawyków, które dodadzą Ci ponad 10 lat życia


Jak żyć długo i korzystać z życia w dobrym zdrowiu? Czy długowieczność zależy od regularnych wizyt lekarskich i stosowania odpowiednich suplementów? Nie. Co więcej, recepta na zdrowie nic nie kosztuje, a jej wypełnienie zależy głównie od Ciebie. Zapraszam na pierwszy z serii artykułów, w których postaram się przekonać Cię, jak ważna jest profilaktyka.

Źródło danych

Naukowcy z Harvard University zadali sobie pytanie, dlaczego Amerykanie mają jedną z najkrótszych przewidywanych długości życia spośród krajów o porównywalnych, wysokich dochodach. Zdziwiło ich to, że mimo tego, że Stany przeznaczają największy procent PKB na ochronę zdrowia spośród wszystkich krajów na świecie, nie przekłada się to na zdrowie ich obywateli. Postanowili zbadać, jaki wpływ na długość życia mają codzienne nawyki, składające się na styl życia. Dzięki skali tego badania – wzięło w nim udział aż 123 000 osób – możemy zaufać jego rezultatom i wyciągnąć wnioski dla siebie.

Jak opracowano wyniki?

Było to badanie obserwacyjne. Uczestnicy żyli normalnie według własnych upodobań, a naukowcy prosili ich o wypełnianie anonimowych ankiet, w których pytano o różne czynniki zdrowego stylu życia. Większość badanych była obserwowana aż przez 34, a reszta przez 28 lat. Spośród początkowych 123 000 osób przez okres prowadzenia obserwacji zmarło 42 167 osób. Naukowcy zbadali związek pomiędzy przestrzeganiem 5 zdrowych nawyków (zobacz niżej), a długością życia.

5 najważniejszych dla zdrowia nawyków:

  1. Niepalenie papierosów – w cytowanym badaniu: niepalenie nigdy w życiu.
  2. Zachowanie prawidłowej masy ciała, czyli BMI w zakresie 18,5 – 24,9 kg/m2. Oblicz swoje BMI.
  3. Minimum 30 minut umiarkowanej lub znacznej aktywności fizycznej każdego dnia – zalicza się tu np. szybki spacer, jazda na rowerze.
  4. Umiarkowane spożycie alkoholu – w badaniu przyjęto je jako od 5 do 15 g dla kobiet i od 5 do 30 g czystego alkoholu dla mężczyzna na dobę.
  5. Stosowanie zdrowej, zbilansowanej diety.

Wyniki

Wpływ określonych powyżej zdrowych nawyków na przewidywaną długość życia zdziwił samych uczonych. Okazało się, że 50-letnia kobieta, która nie stosuje u siebie żadnego z zaleceń ma przed sobą średnio 29 lat życia – nie dożyję więc do osiemdziesiątki. Tymczasem jej rówieśniczka, która stosuje wszystkie pięć zdrowych zasad przeżyje ją aż o 14 lat i dożyje wieku 93 lat! Dla mężczyzn sytuacja wygląda podobnie, chociaż ich przewidywana długość życia jest ogólnie krótsza od kobiet. Nieprzestrzegający zaleceń 50-latek przeżyje statystycznie jeszcze trochę ponad 25 lat, a jego dbający o zdrowy styl życia kolega pocieszy się życiem o 12 lat dłużej i odejdzie nie w wieku 75, ale ponad 87 lat.

Zobacz o ile możesz wydłużyć swoje życie stosując zdrowe nawyki, nawet jeśli masz 60, 70 czy więcej lat. To argument dla tych, którzy mówią: „Panie doktorze, jestem już stara/y. Co to zmieni? Od zawsze tak żyję”. Mam oczywiście świadomość, że z wiekiem coraz trudniej o zmianę własnych przyzwyczajeń, ale dane nie pozostawiają złudzeń, że warto ten wysiłek podjąć.

Wnioski

Jeśli chcesz w przyszłości cieszyć się zabawą z wnukami, własną chatką nad jeziorem lub podróżami po ulubionych krajach nie musisz poszukiwać „cudownej tabletki” w aptece. Szkoda pieniędzy (więcej na ten temat w przyszłym artykule: „Czym są suplementy?”). Zastosuj 5 zdrowych nawyków i dołącz do elity ludzi, którzy w rzeczywisty i świadomy sposób dbają o swoje zdrowie. Wśród amerykańskich uczestników badania udało się to tylko 8% osób.

Czy sam daję dobry przykład pacjentom?

Aktualnie stosuję się do wszystkich 5 zaleceń, ale… Nie zawsze tak było. Muszę przyznać się do towarzyskiego popalania na studenckich imprezach oraz złej jakościowo diety (przetworzone, smażone dania, mało warzyw i owoców) – zwłaszcza podczas sesji egzaminacyjnych.

A jak to wygląda u Ciebie? Ile z 5 zdrowych nawyków zagościło na stałe w Twoim codziennym życiu? Utrzymanie którego z nich sprawia Ci największych problem? Możesz dać znać w komentarzu lub porozmawiać o tym ze swoim lekarzem w gabinecie.

Podziel się z bliską osobą

Masz w rodzinie lub wśród znajomych kogoś, kto nie troszczy się o swoje zdrowie? Wyślij mu ten artykuł, żeby uświadomił sobie ile ma do zyskania, jeśli poprawi swoje codzienne nawyki.

 

Źródła danych:


You Might Also Like...

No Comments

    Leave a Reply